Extracte de la programació

Generalitat de Catalunya


Departament d’Educació
EXTRACTE PROGRAMACIÓ ALUMNE

IES Camps Blancs




PROFESSORA
Mireia Cabré
NIVELL EDUCATIU
BATXILLERAT 1r curs
MATÈRIA
Literatura Catalana
CURS
2016-17

CONTINGUTS


- Literatura medieval
     . La literatura doctrinal. Ramon Llull.
     . La poesia trobadoresca. Ausiàs March.
     . De les cròniques històriques a la novel·la cavalleresca. Joanot Martorell.

- Literatura dels segles XVI-XVIII
     . El Renaixement.. El Barroc.
     . El Neoclassicisme i la Il·lustració.
    
- La poesia de la Renaixença
       . La poesia catalana entre el Romanticisme i la Renaixença.
       . Jacint Verdaguer i la consolidació poètica de la Renaixença.

- La narració costumista i realista
       . Del quadre de costums a la novel·la realista-naturalista.
       . Emili Vilanova. Narcís Oller.

- El teatre del segle XIX
       . Frederic Soler: del sainet al drama romàntic.
       . Àngel Guimerà: de la tragèdia romàntica al drama realista.

- La poesia del segle XX
       . Joan Maragall i la poesia modernista.
       . Josep Carner: més enllà de la poesia noucentista.
       . L’avantguardisme català: Joan Salvat-Papasseit i J. V. Foix.
       . Josep Maria de Sagarra.
       . Carles Riba.
       .Poesia de postguerra: Salvador Espriu, Joan Oliver “Pere Quart”, Gabriel Ferrater,    
                                            Joan Vinyoli, Vicent Andrés Estellés, Miquel Martí i Pol.

  - El teatre del segle XX.
       .  El teatre modernista.
       . Josep Maria de Sagarra: el teatre poètic.
       . Joan Oliver i la renovació de la comèdia.
       . Salvador Espriu i el teatre de postguerra.
     

- Prosa i narrativa del segle XX
       . La narrativa modernista. Víctor Català, Joaquim Ruyra, Santiago Rusiñol.
       . La narrativa dels anys trenta.
       . L’assaig i el memorialisme: Josep Pla i Joan Fuster.
       . La narrativa de postguerra i contemporània: Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga, Pere     Calders, Pedrolo
                                                                               





- Literatura medieval
     . La literatura doctrinal. Ramon Llull.
     . La poesia trobadoresca. Ausiàs March.
     . De les cròniques històriques a la novel·la cavalleresca. Joanot Martorell.

- Literatura dels segles XVI-XVIII
     . El Renaixement.. El Barroc.
     . El Neoclassicisme i la Il·lustració.
    
- La poesia de la Renaixença
       . La poesia catalana entre el Romanticisme i la Renaixença.
       . Jacint Verdaguer i la consolidació poètica de la Renaixença.

- La narració costumista i realista
       . Del quadre de costums a la novel·la realista-naturalista.
       . Emili Vilanova. Narcís Oller.

- El teatre del segle XIX
       . Frederic Soler: del sainet al drama romàntic.
       . Àngel Guimerà: de la tragèdia romàntica al drama realista.

- La poesia del segle XX
       . Joan Maragall i la poesia modernista.
       . Josep Carner: més enllà de la poesia noucentista.
       . L’avantguardisme català: Joan Salvat-Papasseit i J. V. Foix.
       . Josep Maria de Sagarra.
       . Carles Riba.
       . Poesia de postguerra: Salvador Espriu, Joan Oliver “Pere Quart”, Gabriel Ferrater,    
                                            Joan Vinyoli, Vicent Andrés Estellés, Miquel Martí i Pol.

  - El teatre del segle XX.
       .  El teatre modernista.
       . Josep Maria de Sagarra: el teatre poètic.
       . Joan Oliver i la renovació de la comèdia.
       . Salvador Espriu i el teatre de postguerra.
     
- Prosa i narrativa del segle XX
        . La narrativa modernista. Víctor Català, Joaquim Ruyra, Santiago Rusiñol.
          . La narrativa dels anys trenta.
        . L’assaig i el memorialisme: Josep Pla i Joan Fuster.
       . La narrativa de postguerra i contemporània: Mercè Rodoreda, Llorenç Villalonga, Pere     Calders, Pedrolo
                                                                               
- Tipologia textual: Es treballaran els diferents textos: Informatiu, dialogat, argumentatiu, predictiu, instructiu i la publicitat.

- L’ús de la llengua: Es treballarà la presentació d’un mateix, els qüestionaris, el currículum, la instància, la carta, l’acta d’una reunió i les propietats del text.

- Gramàtica i ortografia: Es traballarà l’oració simple i l’oració composta. Les categories gramaticals. La síl·laba i la dièresi. Les regles d’accentuació i l’accent diacrític.
  



COMPETÈNCIES
Competència comunicativa
Participació en converses sobre literatura, matisant les opinions pròpies i responent adequadament en les diverses situacions.

Competència estètica i literària
Anàlisi i comprensió crítica de discursos literaris per a la descoberta del plaer estètic.
Utilització de la biblioteca del Centre
Relació dels llenguatges literari i cinematogràfic

Competència en la recerca i el tractament de la informació
Localització de la informació contrastant-ne el rigor i la credibilitat
Ús de les eines TIC per a l’elaboració i la comunicació del coneixement

Competència plurilingüe i intercultural
Estudi de la diversitat i de la variació lingüística com un eix per desenvolupar el pensament propi i la pròpia identitat, i per aprofundir en la representació, la interpretació i la comprensió de la realitat que ens envolta.


 CRITERIS D’AVALUACIÓ 

La competència estètica i literària i la comunicativa es valoraran amb un 75 %.
Aquestes comprenen l’anàlisi i comprensió crítica de textos literaris , la relació dels llenguatges literari i cinematogràfic; l’expressió oral, l’expressió escrita, etc.

La competència en la recerca i el tractament de la informació es valorarà amb un 25 %
Ens referim al treball monogràfic, ús de les TIC, a les habilitats lingüístiques relacionades amb   el fet de saber resumir, descriure, definir, explicar i argumentar, etc.

 Els alumnes faran dos controls per avaluació. La nota dels exàmens valdrà el 75 % de la nota de cada avaluació. L’altre 25 % de la nota serà de redaccions, glossaris, etc.


La matèria presenta una avaluació continuada. L’alumne que hagi aprovat els tres trimestres i presenti una millora en la seva expressió escrita  i comprensió haurà aprovat el curs.
Si un alumne suspèn un trimestre però aprova amb bon resultat l’últim, i demostra l’adquisició de les competències, evolució i presenta tots els treballs pautats al llarg del curs, també pot aprovar. Si suspèn el curs, l’alumne comptarà amb una convocatòria extraordinària, en la qual haurà de presentar un treball del curs sencer i realitzar un examen del curs complet.

S’hauran de fer les tres lectures obligatòries (una per avaluació):




-          Tirant lo Blanc, Episodis amorosos, de Joanot Martorell
-          Antologia de la poesia catalana (35 poemes)
-          Lectura a escollir del concurs de <<El Gust per la lectura>>

Les lectures obligatòries també s’avaluaran mitjançant un examen. Dels llibres llegits, els alumnes faran un control, per avaluació, on se’ls demanarà que hagin assolit la comprensió com a obra literària i que siguin capaços de parlar-ne en termes literaris.
L’assistència és obligatòria per aprovar la matèria. En el cas d’absentisme superior al 20 % es perdrà el dret a l’avaluació contínua.
Pel que fa a les faltes d’ortografia (lèxica, puntuació, vocabulari, sintàctica, etc...), es descomptaran il·limitadament de la nota de cada examen o treball.  

Recuperació:


L’avaluació és contínua. L’ alumne que ha suspès les avaluacions haurà de fer un examen a final de curs per tal d’aprovar la matèria, acompanyat d’un treball.
Si l’alumne no supera el curs, el podrà recuperar per mitjà d’un examen i la presentació d’un treball que es farà al setembre del 2017. La nota màxima en cas de recuperacions extraordinàries és un 6.

Observació:

- Es fa constar que els alumnes que a final de curs demostrin un  nivell de competència ortogràfica igual o superior a 10 faltes, per tant se'ls resta un punt o més, en un examen, en una activitat d'expressió escrita, treball, etc., no aprovaran l'activitat o prova esmentada, amb la conseqüència de suspendre l'àrea.

- La nota màxima en cas de recuperacions extraordinàries és un 6.


- Els alumnes que presentin les tasques d'estiu pautades i estiguin ben desenvolupades d'acord amb els criteris de correcció de l'expressió escrita, tindran el valor d'un nota d'expressió escrita, dins el bloc del 25% en l'avaluació del 1r. trimestre.





LECTURES OBLIGATÒRIES:


Tirant lo Blanc. Episodis amorosos .de Joanot Martorell, editorial Proa
Antologia poètica: selecció de 35 poemes
Lectura a escollir entre una llista proposada pel departament

Bloc de suport a classe: www.ungarbuixdelletres1rbatxillerat.blogspot.com. Cal seguir les indicacions del bloc i presentar els treballs i les tasques exigides. Així com descarregar els apunts o els articles de lectura que es demanin, i la presa d'apunts correcta.


MATERIAL NECESSARI

Folis blancs

Pen-drive
Coneixements d’informàtica a nivell d’usuari PC Windows


No hay comentarios:

Publicar un comentario